Extra Blog

Prečo RSS nie je mŕtve

Posted in 1 by sliackymartin on september 5, 2009

V súčasnej dobe sa na internete píše o tom, aké je RSS zastaralé a dávajú od neho ruky preč. Naopak, ospevujú Twitter, ako im čítanie uľahčuje, a že do Google Readera nevstúpili už pár mesiacov. Ja si to ale vôbec nemyslím, RSS nie je mŕtve a ani v dohľadnej dobe nezomrie. Prečo tak hovorím, vám istotne odpovie tento článok, kde zhrniem všetky aspekty, prečo Twitter nemôže byť plnohodnotná RSS čítačka, ale vie perfektne agregovať články, a, že budúcnosť vidím v prepojení sociálnych médií a RSS technológie.

Vyhlasovanie RSS formátu za mŕtvy nie je záležitosťou posledných týždňov či dní, napríklad Steve Gilmor o tom napísal už v máji tohto roku. To čo ma primälo k napísaniu tohto článku, bola ďalšia správa na TechCrunch, v ktorej sa písalo, že spoluzakladateľ Feedburneru, Dick Costolo, prestúpil do Twitteru, podľa Micheala Arringtona je toto ďalší dôkaz, že RSS je mŕtve. Tu je citácia Stevena Gillmora:

“It’s time to get completely off RSS and switch to Twitter…All my RSS feeds are in Google Reader. I don’t go there any more. Since all my feeds are in Google Reader and I don’t go there, I don’t use RSS anymore.”

Výhody a nedostatky RSS

Spomínate si ešte na to prečo bolo RSS vyvynuté? Aby šetrilo čas, ktorý premrhávate zadávaním adries  stránok a ich načítavaním. Ako ale čas plynul ukázal sa pre väčšinu RSS užívateľov jeden nedostatok

Tým nedostatkom je nájsť obsah ktorý vás zaujíma. Používate Google Reader? Ak áno nakuknite do sekcie Trends. Vidíte položku reading Trends? Mimo iného sa vám tam zobrazuje koľko obsahu ste z jednotlivých RSS kanálov naozaj prečítali. Zaskočili vás tie nízke percentá? Mňa tie moje teda poriadne…Nebojte sa neznamená to, že ste nejaký flákač, či nepoctivý čitateľ. Znamená to, že vaše RSS kanály, ktoré odoberáte, sa už jednoducho nedajú ovládnuť .

Pre lepšie pochopenie priložím príklad ktorý sa stal mne: Odoberám RSS od Mashable, tam sa za deň objaví aj 10-15 príspevkov. Z tých ma niekedy zaujímajú len nejaké 2, tie ale musím hľadať v pre mňa nezaujímavom obsahu. Jeden takýto “ukecaný” zdroj ešte nemusí znamenať problém, ale čo keď máte takýchto kecálkov desiatky, alebo nebodaj stovky. Takto vás často zbytočne oberajú o čas.

Druhá možnosť je takéto zdroje čítať iba “akože”, teda v Google Readeri stlačiť tlačítko “Mark all as read” (Označiť všetko ako prečítané). S takýmto riešením sa nám ale vynárajú hneď dva problémyPrídem aj o články ktoré ma mohli zaujímať, teda si neprečítam nič. A ten druhý – Načo potom odoberať takýto RSS zdroj?

Vidno, že žiadne z týchto riešní nie je ideálne a zabíjame tak obsah ktorý nás zaujíma. Čiastočné riešenie môže byť služba FeedRinse, ktorá doslova filtruje RSS. Možno ju používať, žiaľbohu, len vtedy ak autor články riadne označí tagmi a nadpisom, podľa ktorého sa FeedRinse takisto riadi. Toto riešenie už je možno lepšie ale rozhodne nie ideálne.

Teraz sa pozrieme prečo sa Twitter považuje za riešenie tohto problému a prečo je to ešte horšie riešnie ako FeedRinse.

Twitter a jeho výhody a nedostatky

Keď vám nepomôže autor alebo Vy sami, pomôže komunita – Asi takto si to predstavujú tí ktorý označujú Twitter za nástupcu RSS. Je to založené na jednoduchom princípe, ľudia ktorých followujete, odkážu na nejaký článok ktorý je podľa nich zaujímavý, ak tento príspevok niekto ešte retweetne, znamená to, že je asi naozaj dobrý a bude vás zaujímať. Dobre, možno si ten článok prečítam, ale znova je tu niekoľko závažných problémov:

  • Toto zaujíma komunitu ale nemusí to zaujímať zakaždým aj mňa. Aj keď človek ktorý túto informáciu ponúkol môže mať podobné záujmy, mňa to nemusí zaujať.
  • Čo ak budú podobne ako ja rozmýšlať aj ostatný a budú na články len čakať a samy neponúknu nič. Pritom ja som od nich takto závislí na informáciách.
  • Väčšina nie je na Twitteri každý deň, teda ma nemôže kŕmiť článkami vždy.

No a ten najzávažnejší problém, ktorý odporuje tomu prečo bolo vlastne RSS vytvorené:

Toto mi má šetriť čas? Mám sa preklikávať z Twittera vždy na inú stránku? RSS vychádza z toho, že všetko si prečítam v jednom formáte, nič ma pri čítaní nebude rušiť. Takto asi veľa kľudu mať nebudem, budem videť nielen článok, ale celú stránku.

Fever

S Fever inteligentnejšou RSS čítačkou ste už mohli zoznnámiť, tu na ExtraBlogu. Znovu sa nejdem zbytočne rozpisovať, prečítajte si o Fever v článku. Tu poviem takisto plusy a mínusy na takomto základe…

Fever takisto vychádza z toho, že pomôcť vám má komunita. Na to aby Fever dobre fungoval ho musíte aj dobre kŕmiť. A to spravodajskými portálmi a linklogmi. Potrebuje totiž vedieť čo je populárne, inak vám nepomôže. Znova sa ale dá namietať niektorými dôvodmi ako pri Twitteri. Je na tom ale už oveľa lepšie.

  • Odpadá nám problém, s tým, že nebudete mať čo čítať, linklogy totiž niektorých aj živia, takže budú aktualizované takmer vždy.
  • Fever sleduje aj vaše minulé čítanie, tak vie čo sa vám relatívne môže páčiť.
  • Ak to ale berieme len z pohľadu linklogov, je to komunita ktorá vám bude diktovať čo máte čítať. Podobne ako pri Twitteri.

Moje riešenie

Dovolím si podsunúť aj moje skromné riešenie tohto problému – Prepojme Twitter a Fever dohromady. Okrem riadenia sa blogmi a agregátormi sa Fever môže riadiť aj Twitterom. Alebo ešte lepšie službami ako Twitturly. Ak sa nejaký článok objaví aj tam, zvýšilo by mu to hodnotenie a Fever by ho posunul o kúsok vyššie. Možno to nie je úplne ideálne, ale aspoň niečo.

Záver

Riešenie nie je úplne jednoznačné, ale ako som vyššie naznačil, pomohlo by prepojenie takýchto služieb. S tým sa tu rysuje ale aj, jeden problém. Čo sa stane ak všetci budeme čítať to isté? Netrúfam si povedať…

Máte nejaké iné riešnie tohto problému? Alebo sa chcete k niečomu zmienenému vyjadriť? Šup s tým do komentárov!

RSS Zaujal ťa článok? Pridaj si ExtraBlog do svojej RSS čítačky!

Tagged with: ,

7 odpovedí

Subscribe to comments with RSS.

  1. rony said, on september 5, 2009 at 9:37 am

    Fuha, akurat citam, ze mas 13 rokov? Vyborna gramatika aj sloh v clankoch. Uz si v mojej citacke :-)

  2. Braque said, on september 5, 2009 at 12:26 pm

    Tomu veku by som moc neveril :-)

  3. Braque said, on september 5, 2009 at 12:40 pm

    A ešte k RSS- význam čítačky u mna klesá. Používam ju na dve veci:
    1) info o článkoch na blogoch ktoré nie sú často updatované takže ich nenavštevujem pravidelne
    2) zahraničné zdroje kde sa mi nechce hľadať v obsahu (mashable, atd). V greadri to mám pekne v textovej forme citatelnej na iPhone. Ale mám ich v inej kategórii, takze nemám stres ak nestiham čítať.

    1) môže nahradiť twitter pre väčšinu blogov (okrem ronyho)
    2) čoraz častejšie používam na hľadanie, taký Google search zobrazujúci len relevantné výsledky z mnou vybraných zdrojov.
    V sumáre, reader nezomrie, ale bude menej doležitý ako doteraz.

  4. kaja47 said, on september 5, 2009 at 1:11 pm

    Podle mého skromného názoru Twitter nebo jakékoli jiné sociální služby nemůžou nahradit RSS, protože (aspoň v mém případě) je tam mnohem víc nezajímavého smetí, které přeskakuji. Ale zase na druhou stranu někdy někdo postne link na něco zajímavého, co poputuje do RSS zdrojů (mmch: jako čtečku používám M2 zabudovanou do Opery). Podle mě se docela pěkně doplňují. Podle mě je důležité si ve věcech dělat pořádek. Nedávno jsem odfollowoval přes 10 lidí, kteří generovali smetí nebo mě přestali zajímat a stejně tak jsem odstranil hodně RSS feedů, jejichž články jsem z velké části přeskakoval. Hlavně se nenechat zahltit.

  5. Martin said, on september 5, 2009 at 9:09 pm

    Skvelý nápad spojiť spojiť Twitter a Fever – keby si bol programátor, môžeš hneď urobiť a predávať ;)

  6. sliackymartin said, on september 6, 2009 at 10:07 am

    Rony: Vďaka
    Braque: Never, ale je to pravda. Mám 13 :)
    kaja: podobný problém mám na Twitteri aj ja.
    Martin: bohužiaľ nie som

  7. faborio said, on september 8, 2009 at 10:37 am

    Vyborny clanok, nechce sa mi verit, ze mas 13 rokov :)


Pridaj komentár

